• ACD5097.jpg
  • ACD5097_Ragnar_Soderlind_foto_Renate_Madsen.jpg

Hundre års utakt – Norsk Komponistforening 1917-2017

Bokutgivelse for Norsk Komponistforenings 100-års jubileum imer… 2017

Artikler av Anders Beyer, Christian Eggen, Hild Borchgrevink, Nicholas Møllerhaug, Hilde Holbæk Hansen, Rebecka Ahvenniemi, Olaf Eggestad, Glenn Erik Haugland, Henrik Hellstenius, Geir Are Jensen, Asbjørn Schaathun, Stine Sørlie og Peter Tornquist.

Kanskje er begrepet ‘norsk utakt’ en god inngang for å forsøke å forstå de endringene som har gjort seg gjeldende i kunstmusikken?

kr 320

‘Hundre års utakt’ – Norsk Komponistforening feirer 100 år, også med bokutgivelse!

I ”Hundre års utakt” møter du en rekke skribenter som har ulike innfallsvinkler til deler av denne historien. Selv om boken utgis i forbindelse med foreningens 100-års jubileum, er hovedfokuset likevel utviklingen i norsk musikkliv gjennom de siste 30 år.

I en tid der kunstnerne igjen går på barrikadene for å forsvare disposisjonsretten til eget arbeid, er det viktig å peke på den samfunnsformende innsatsen de samme kunstnerne har stått for. Denne bokutgivelsen er på sett og vis et polemisk skrift: komponister arbeider ikke bare i sine studioer eller ved skrivebordet – de har også vært med på å utforme kunstpolitikk og en rekke av landets kunstinstitusjoner.

Redaktør Geir Johnson, komponist og mangeårig leder for Ultima-festivalen, gir et riss av nyere musikkhistorie sett fra komponistperspektiv. Hilde Holbæk Hanssen, en nestor i norsk musikkinformasjonsarbeid, beskriver de historiske prosessene bak utviklingen av en rekke institusjoner. Christian Eggen er selv komponist og en av landets fremste dirigenter, og skriver om møtet mellom komponisten, musikeren og partituret. Anders Beyer, direktør for Festspillene i Bergen, har fulgt norsk musikkliv tett siden 1990, og gir et tilbakeblikk på denne utviklingen, slik det så ut fra dansk hold. Hild Borchgrevink tar for seg forståelsen av ”det norske” i en internasjonal kontekst, mens Nicholas Møllerhaug beskriver sin vei inn i den norske lydodysséen fra slutten av 1980-tallet.

Her fortelles i korte tekster mange av de morsomme eller rare hendelsene som har funnet sted i foreningens indre og ytre liv. Med boken følger også 26 utvalgte spor fra de siste årenes plateproduksjon, der ulike komponisters verk fra siste fjerdedel av Komponistforeningens historie presenteres i form av lyd; ett spor for hvert år til og med 2017.

More

I ”Hundre års utakt” møter vi en rekke skribenter som har ulike innfallsvinkler til deler av nyere norsk musikkhistorie. Selv om boken utgis i forbindelse med foreningens 100-års jubileum, er hovedfokuset likevel utviklingen i norsk musikkliv gjennom de siste 30 år.

Boklansering 3. Juni kl. 14-15 i Bergen Offentlige Bibliotek

I 2017 fyller Norsk Komponistforening 100 år. Foreningen har satt dype spor etter seg i norsk kulturliv, og jubileet markeres på en rekke måter gjennom hele året landet over. Festspillene i Bergen markerer Komponistforeningens jubileum med flere konserter, og under festivalen lanseres jubileumsboken "Hundre års utakt", med Geir Johnson som redaktør, ved et symposium i Bergen Offentlige Bibliotek.

Nyere musikkhistorie sett fra komponistperspektiv

I jubileumsboken ”Hundre års utakt” fortelles noen av de morsomme og rare hendelsene som har funnet sted i foreningens indre og ytre liv. Fortellingene blir formidlet gjennom en rekke skribenter som har ulike innfallsvinkler til deler av denne historien.  Med boken følger også 26 utvalgte spor fra de siste årenes plateproduksjon, der ulike komponisters verk fra siste fjerdedel av Komponistforeningens historie presenteres i form av lyd; ett spor for hvert år til og med 2017.

– I en tid der kunstnerne igjen går på barrikadene for å forsvare disposisjonsretten til eget arbeid, er det viktig å peke på den samfunnsformende innsatsen de samme kunstnerne har stått for, sier redaktør Geir Johnson. Denne bokutgivelsen er på sett og vis et polemisk skrift; komponister arbeider ikke bare i sine studioer eller ved skrivebordet – de har også vært med på å utforme kunstpolitikk og en rekke av landets kunstinstitusjoner.

Seks kapitler – tolv sideblikk

• Hundre års utakt? Redaktør Geir Johnson, komponist og mangeårig leder for Ultima-festivalen, gir et riss av nyere musikkhistorie sett fra komponistperspektiv.
• 33 begynnelser. Hilde Holbæk Hanssen, en nestor i norsk musikkinformasjonsarbeid, beskriver de historiske prosessene bak utviklingen av en rekke institusjoner.
• De etablerte outsidere. Anders Beyer, direktør for Festspillene i Bergen, har fulgt norsk musikkliv tett siden 1990, og gir et tilbakeblikk på denne utviklingen, slik det så ut fra dansk hold.
• The Composer will be present. Christian Eggen er selv komponist og en av landets fremste dirigenter, og skriver om møtet mellom komponisten, musikeren og partituret.
• Absolutt pluralisme. Hild Borchgrevink, skribent og kurator, tar for seg forståelsen av ”det norske” i en internasjonal kontekst.
• Ein vestlandsk lydodyssé. Forfatter og kurator Nicholas Møllerhaug beskriver sin vei inn i den norske lydodysséen fra slutten av 1980-tallet.

Utgivelsesdato: 02.06.2017

EAN: 9788292598900

Katalognummer: ACD5097