• ACD5037_6 digi_slids2xlom2_3.indd
  • ACD5037_back.jpg

Natasha Barrett: Kraftfelt – Natasha Barrett

NATASHA BARRETT: ...FETTERS... · PRINCE PROSPERO'S PARTY · EXPLORATImer…O INVISIBILI

Natasha Barrett, electronics

DVD Audio/CD Nordisk Råds Musikkpris 2006

kr 111

på nett

Elektrofoni i surround sound

Denne første surround sound (5.1) utgivelsen i platemerket Auroras historie inneholder 3 verker av Natasha Barrett, og her kan man virkelig snakke om at lytteren «trer inn i musikken»! Stykkene er komponert og utarbeidet i det elektroniske domene, og skrevet spesielt for surround sound. Det er altså ikke snakk om et forsøk på å gjenskape en akustisk konsertopplevelse for lytteren ved bruk av surround-teknologi, men faktisk en musikk komponert direkte for denne opplevelsesformen. Til utgivelsen er det også utarbeidet stereo-versjoner av stykkene, som finnes med på utgivelsen som en vanlig CD.

Stykkene på Kraftfelt utfolder seg i rommet mellom det abstrakt bevegende og det konkret beskrivende. I verket …fetters… er det fysikkens lover i praksis som styrer det dramatiske og det lydlige innholdet. Prince Prospero’s Party er en musikalsk beskrivelse av handlingen i Edgar Allan Poes «The Mask of the Red Death». Exploratio Invisibilis er en indre reise, inspirert av de store oppdagere og eventyrere. En 30 minutters reise gjennom et landskap fylt med energi, hentydning, lyd og stillhet.

More

Denne første surround sound (5.1) utgivelsen i platemerket Auroras historie inneholder 3 verker av Natasha Barrett, og her kan man virkelig snakke om at lytteren «trer inn i musikken»!

Stykkene på Kraftfelt utfolder seg i rommet mellom det abstrakt bevegende og det konkret beskrivende. I verket …fetters… er det fysikkens lover i praksis som styrer det dramatiske og det lydlige innholdet. Prince Prospero’s Party er en musikalsk beskrivelse av handlingen i Edgar Allan Poes «The Mask of the Red Death». Exploratio Invisibilis er en indre reise, inspirert av de store oppdagere og eventyrere. En 30 minutters reise gjennom et landskap fylt med energi, hentydning, lyd og stillhet.

I alle tre verkene benytter Barrett organiske samples som klanglig råmateriale. Dette bearbeides og eltes elektronisk slik at det fremstår både som gjenkjennelige lyder i noen sjikt av musikken og komplett ugjennkjennelig i andre. Verkene har et preg av å utspille seg i grenselandet mellom verden slik vi hører den omkring oss, og vår egen indre opplevelsesprosess. Barrett levendegjør både et eksternt hendelsesforløp og en intern psykologisk bearbeidelse for tilhøreren.

En av de mest særpregede og egenartede komponister i dagens norske elektroakustiske musikkmiljø er faktisk engelsk, men Natasha Barrett har siden hun kom til Norge I 1999 vært en viktig kraft i dette miljøet her hjemme. Som live-performer reiser hun verden rundt med fremførelser av sine verker. En rekke priser har tilfalt Barrett for hennes komposisjoner, bl.a. Noroit-Leonce Petitot (Arras, Frankrike, 2002 og 1998), Bourges International Electroacoustic Music Awards (Frankrike 2001, 1998 og 1995), Concours Scrime, (Frankrike 2000), International Electroacoustic Creation Competition of Ciberart (Italia 2000), Concours Luigi Russolo (Italia 1995 og 1998), Prix Ars Electronica (Linz, Østerrike 1998). Nå senest ble Barrett tildelt Edvard-prisen 2004 for stykket Agora. Hun har utgitt CDer på empreintes DIGITALes (www.electrocd.com), Cultures electroniques/Mnemosyne Musique Media, CDCM/Centaur, Computer Music Journal Sound Anthology, Prix Noroit og Aurora.

Utgivelsesdato: 07.03.2005

EAN: 7044581350379

Katalognummer: ACD5037

Priskategori: CD