Vis handlekurv «Frühlingslied» er lagt til handlekurven din.
  • PSC1299.jpg
  • Sigurd_Slattebrekk_playing_at_Troldhaugen_Photo_Thor_Brodreskift.jpg
  • Sigurd_and20_Tony_Troldhaugen_salon_Photo_Thor_Brodreskift.jpg
  • Sigurd_and_Tony_outside_Troldhaugen_Photo_Oistein_Fykse.jpg
  • Sigurd_Slattebrekk_by_Grieg_piano_Photo_Thor_Brodreskift.jpg
  • PSC1299_inlay_web.jpg

Chasing the Butterfly – Sigurd Slåttebrekk

EDVARD GRIEG: Sommerfugl / Butterfly, Op. 43 No. 1 · Til Våren / To Spring, Op. 43, No. 6 · Etterklang / Remembrances, Op. 71, No. 7 · Gangar, Op. 54, No. 2 · Bryllupsdag på Troldhaugen / Wedding Day at Troldhaugen, Op. 65, No. 6 ·mer… Humoreske, Op. 6, No. 2 · Brudefølget drar forbi / Bridal Procession Passes, Op. 19, No. 2 · Piano Sonata in E Minor, Op. 7 · Ballade in G Minor, Op. 24 · Piano Concerto in A Minor, Op. 16

Sigurd Slåttebrekk, piano (Grieg's own 1892 Steinway at Troldhaugen) · Edvard Grieg, piano (the 1903 acoustic recordings) · Oslo Philharmonic Orchestra · Michail Jurowski, conductor · Tony Harrison, creative director

I know it’s silly to talk about "the best" in a work so often recorded, but if this performance isn’t the finest of them all, it’s so exceptional that it will make you forget about any others. – An exceptional release, by any standard [10/10 David Hurwitz / Classics Today]

kr 199

Griegs pianistiske hemmeligheter

Det finnes et sett velkjente opptak av Edvard Grieg fra 1903, der komponisten spiller 9 av sine egne klaverstykker. Sigurd Slåttebrekk og Tony Harrison ønsket å ta disse opptakene på alvor – og viklet seg inn i et historisk pionér-arbeid innen ‘musisk arkeologi’ der de gjenoppliver en mer enn hundre år gammel fremførelsestradisjon. For notebildet forteller slett ikke alt!

Inspirert av muntlige overleveringstradisjoner som jazz og folkemusikk har Slåttebrekk lyttet seg inn i hver detalj av Griegs spill, for så selv å forsøke å imitere fremførelsene ved Griegs flygel på Troldhaugen. Arbeidet har avdekket en rekke interessante detaljer og helheter omkring Griegs egen spilleteknikk, fraseoppbygning, pulsforståelse og klangbehandling. Griegs framføringer motsier nemlig nesten alt hans egne noteark synes å forsterke. Slåttebrekk har spilt inn de stykkene Grieg selv spilte, og han bruker det han har lært av Grieg videre i tolkninger av e-moll sonaten og g-moll Balladen. Den kritikerroste innspillingen av A-moll konserten fra 2005 er med på å gjøre bildet komplett.

More

Det finnes et sett velkjente opptak av Edvard Grieg fra 1903, der komponisten spiller 9 av sine egne klaverstykker. Sigurd Slåttebrekk og Tony Harrison ønsket å ta disse opptakene på alvor – og viklet seg inn i et historisk pionér-arbeid innen ‘musisk arkeologi’ der de gjenoppliver en mer enn hundre år gammel fremførelsestradisjon. For notebildet forteller slett ikke alt!

En jakt for å lære, ikke for å fange

Inspirert av muntlige overleveringstradisjoner som jazz og folkemusikk har Slåttebrekk lyttet seg inn i hver detalj av Griegs spill, for så selv å forsøke å imitere fremførelsene ved Griegs flygel på Troldhaugen. Gjennom lytting og spill i en uendelig runddans har bestanddelene i Griegs spill blitt utforsket. Lytting for å gjenskape enkelttoner, fraseringer, lengre avsnitt, hele verk; dekonstruert, bygget opp igjen, knyttet sammen og formet. Innsikt gjennom imitasjon – imitasjon gjennom innsikt. Arbeidet har avdekket en rekke interessante detaljer og helheter omkring Griegs egen spilleteknikk, fraseoppbygning, pulsforståelse og klangbehandling. Griegs framføringer motsier nemlig nesten alt hans egne noteark synes å forsterke. Han former lange, smidige linjer innenfor et vidunderlig dynamisk rammeverk – helt uavhengig av de kantede og solide formene som framstår på papiret. Det er nesten som en ufullstendig matoppskrift på den ene side og et fortreffelig tilberedt måltid på den annen.

Forskning med umiddelbar bruk av resultatene

Arbeidet til Slåttebrekk og Harrison har allerede vekket internasjonal oppsikt, og er presentert ved flere universiteter i Europa. Den fyldige teksten som følger utgivelsen redegjør i detalj for metode og funn – og de umiddelbare følger. For Slåttebrekk spiller ikke bare inn de stykkene Grieg selv spilte, han bruker også det han har lært av Grieg videre. Han kompletterer sonaten i e-moll, og spiller den episke Balladen i g-moll. Dette siste verket – et av Griegs mest personlige – er det spesielt fascinerende å høre tolket i et språk som har oppstått i en musisk analyse av komponistens eget spill.

Sigurd Slåttebrekk og Tony Harrison

Chasing the Butterfly er også en treffende betegnelse på arbeidsformen til de som står bak prosjektet. To sjelevenner som inspirerer og utfordrer hverandre til stadig innovasjon og videreutvikling innenfor sitt kunstneriske virke, en utvikling som musikkelskere har kunnet nyte fruktene av ved flere anledninger. Sigurd Slåttebrekk (f. 1968) har vunnet Spellemannpris, vært medskaper av barneserien Elias og holder i dag på med fullføringen av et stipendiatprosjekt omkring pianisters spillestil på slutten av 1800-tallet. Tony Harrison (f. 1957) er klassisk musikkprodusent og regnes blant de fremste og mest kreative innenfor sitt fag i dag. Resultatene av arbeidet publiseres i episoder fremover i form av instruktive videoepisoder fra Troldhaugen på www.chasingthebutterfly.no.

Utgivelsesdato:

EAN : 7033662012992

Katalognummer: PSC1299

Priskategori : CD