Marita Sølberg

Marita Sølberg, vinner av Dronning Sonjas Internasjonale Musikkonkurranse, prisvinner ved Belvedere Competition i Wien og mottaker av Skipsreder Tom Wilhelmsens stiftelses opera- og ballettpris, anses i dag som en av Europas ledende lyriske sopraner. Med sitt delikate uttrykk og sin personlige artistiske signatur gjør Sølberg like stor lykke på både opera- og konsertscenen. «En slik stemme hører man sjelden. Det er en stemme med nesten mystiske dimensjoner, stor og fullmoden og med et slør av det uutsigelige over seg, som…

Sorter etter:

Marita Sølberg, vinner av Dronning Sonjas Internasjonale Musikkonkurranse, prisvinner ved Belvedere Competition i Wien og mottaker av Skipsreder Tom Wilhelmsens stiftelses opera- og ballettpris, anses i dag som en av Europas ledende lyriske sopraner. Med sitt delikate uttrykk og sin personlige artistiske signatur gjør Sølberg like stor lykke på både opera- og konsertscenen.

«En slik stemme hører man sjelden. Det er en stemme med nesten mystiske dimensjoner, stor og fullmoden og med et slør av det uutsigelige over seg, som om den er brakt fram av en dyp hemmelighetsfull kilde.»
(Laagendalsposten)

Som fast solist ved Nasjonaloperaen og regelmessig gjest ved en rekke internasjonale kompanier, deriblant Wiener Staatsoper, Los Angeles Opera, Glyndenbourne Festival og Teatro La Fenice i Venezia, har Sølberg henført sitt publikum med minneverdige opptredner i flere ledende roller, inkludert La Contessa (Le Nozze di Figaro), Pamina (Die Zauberflöte), Giuletta (I Capuleti e i Montecchi), damekor (Lucretia), Nedda (Pagliacci), Antonia (Les Contes d’Hoffmann) Micaëla (Carmen) og Mimì (La Bohème). Hennes første opptreden i La Bohème (Stefan Herheim) ble en stor suksess, bl.a. med Kritikerprisen, og strålende omtaler: «Norwegian soprano Marita Sølberg as an unforgettable Mimì of the highest international standard» (Opera Now). Sølberg har også nylig sunget og delt scene med et av verdens ledende orkestre, Philharmonia Orchestra i London.

Sølbergs høydepunkter på konsertscenen inkluderer recitaler i tillegg til Strauss’ Vier letzte Lieder (Oslo Filharmoniske Orkester), Brahms’ Ein deutsches Requiem (Orchestre de Paris og Wiener Musikverein), Haydns Die Schöpfung (Accademia Nazionale Santa Cecilia), Mahlers 2. symfoni (Kringkastingsorkesteret), Bachs Matthäus-Passion (Les Musiciens de Louvre) og Solveig i Griegs Peer Gynt (Berliner Philharmoniker). Hun har samarbeidet med dirigenter som Zubin Mehta, Marc Minkowski, Michel Plasson, Neeme Järvi og John Fiore, og hennes diskografi inkluderer Griegs Peer Gynt og orkestersanger med Bergen Filharmoniske Orkester.

Desember 2015